EvaEmma.se

Idrottsromaner för gymnasieåldern

Tanken med Tebbes Trubbel

1 kommentar

Berättelsen om Tebbe började som sagt med hennes namn och någon slags plötslig vision av hur hon ser ut, hur hon låter när hon pratar.

Sedan växte handlingen fram, i tre delar, och jag började tänka på hur jag kunde forma den till en färdig produkt.

Det behövdes andra karaktärer, både hjälpare och antagonister, och jag valde att förlägga handlingen till platser och miljöer som jag antingen känner till väldigt väl (främst de idrottsliga, och några av Stockholmsplatserna) eller som jag lätt kunde fantisera ihop, anknyta till och minnas någonting av (gymnasieskolvärlden till exempel).

Jag ville skriva något som utmanar läsarens fördomar, får oss alla att reflektera över hur stor del av vår identitet som sitter i vårt utseende, vårt klassursprung och vår etniska tillhörighet.

Jag ville skriva något om någon som bevisar det där om att ensam är stark, och jag ville skriva något som skulle läsas och förstås bäst av någon som är i den känsliga gymnasieåldern när det känns som om man själv är centrum i universum och bär hela världen på sina axlar, oftast utan att förmå se utanför sig själv.

Dessutom ville jag skriva i jagform, av den enkla anledningen att det är enklast och mest naturligt för mig att uttrycka mig på det sättet.

Under en hel vinter gjorde jag utflykter in i Tebbes värld, och såg allt genom hennes ögon, tillät henne att titta mest inåt och riktigt känna efter, så att jag kunde lära känna henne.

Det var faktiskt mitt allra roligaste skrivprojekt hittills, och det är väl en av anledningarna till att jag valde att publicera just den texten och inte någon av de andra i högen som jag har ljugit ihop.

Jag gillar verkligen att skriva om Tebbe, och jag är glad att jag har två delar kvar som bara är klara i huvudet, kräver lite jobb för att färdigställas som böcker.

I del två befinner sig Tebbe i en ny miljö, och ni som redan har tagit er till slutet i Tebbes Trubbel vet vilken.

Jag hoppas att ni vill följa med henne dit också, och läsa om hur hon blir mer medveten om sin omvärld, börjar tänka politiskt och på hur hon vill ha det med sina relationer och karriärmål i det längre perspektivet.

   
   

One thought on “Tanken med Tebbes Trubbel

  1. Pingback: Tonåringen Tebbe | EvaEmma.se

Kommentera

