EvaEmma.se

Idrottsromaner för gymnasieåldern

Vad är grejen med huvudsjalarna, EvaEmma?

1 kommentar

Att bära huvudsjal över uppsatt hår som jag brukar göra är en gammal småländsk tradition bland arbetande kvinnor, och för mig började det egentligen som ett snabbt och enkelt sätt att dölja en dålig hårdag.

Sedermera blev det dock något av ett kännetecken för min i övrigt tämligen alldagliga nuna, och jag upptäckte att min mamma sömmerskan har ett till synes outtömligt förråd av udda stuvbitar i alla upptänkliga färger och mönster som lämpar sig utmärkt att göra huvudbonad av.

  
Min favvo just nu är en vit med blå blommor.

 

I Småland kallas huvudsjalen oftast huckle, men i Norrland hilka.
”Bandana” är en helt felaktig benämning.

One thought on “Vad är grejen med huvudsjalarna, EvaEmma?

  1. Pingback: Dream on… | EvaEmma.se

Kommentera

