EvaEmma.se

Idrottsromaner för gymnasieåldern

Hyns ålderstecken eller mina?

1 kommentar

Jag skrev en text på min Facebooksida en gång, om att jag vill åldras som Diego Maradona, och det är en önskan jag verkligen håller fast vid.

  

Vill gärna lyckas åstadkomma den där blicken också. ”Don’t mess with me” liksom.

Det är nämligen viktigt för mig att min utsida matchar min insida, och jag är ingen slätstruken liten bimbotjej med perfekt hår och tindrande ögon, utan snarare (och hellre) en alldeles vanlig, hel och ren kvinna med mer tankar innanför pannbenet än foundation utanpå.

Men för ett tag sedan fick jag något så extravagant och ytligt som en ansiktsbehandling i present, och njöt i fulla drag av lyxen det innebar att få kinderna masserade med syra (det är betydligt skönare än det låter) och bli sprayad med vattenånga (jag förstår nu, när jag skriver ned det, att det egentligen är en ganska brutal grej jag utsatte mig för).

Den proffsiga hudterapeuten bekräftade det jag har läst i massor av tjejtidningar och hört kompisar förklara för mig otaliga gånger, och det var som om det sjönk in i mig på riktigt för första gången nu, tillsammans med ”serumet” och den mjukgörande krämen.

Man SKA INTE tvätta ansiktet med tvål eller duschkräm.

Det har jag gjort i hela mitt liv, och sedan smort in mig med en ansiktskräm från Garnier eller Lumene som kostar ungefär femtio kronor på ÖB eller H&M.

Har inte blivit vanställd eller så av det, och skulle egentligen inte ha något problem med att fortsätta med det (jag är bekväm av mig), men inser efter lite lekmannastudier i ämnet att man faktiskt kan rädda sig undan de torrt fnasiga partier runt näsan och irriterande finnar på hakan som jag ofta dras med, genom att hitta exakt rätt produkt för sin ”hudtyp” och sedan tvätta, skrubba och återfukta endast och enbart med den.

Det är nämligen rent vetenskapligt, och jag hade inte kunnat tro det om mig själv egentligen, men jag köpte faktiskt hudvårdsprodukter för nästan 2000 kronor efter den där behandlingen.

På vägen hem lät jag lugna mig och mitt dåliga I-landssamvete med en snabb uträkning som landar i att min framtida hudvårdsrutin med produkter från Dermalogica EGENTLIGEN inte blir dyrare än min nuvarande eftersom stortuberna jag bar hem i en glansig påse EGENTLIGEN motsvarar i runda slängar fyrtio burkar Lumene Vitamin C från ÖB.

Egentligen…

  
(Men om jag hade haft en tidsmaskin och kunnat visa kvittot för EvaEmma Andersson, typ tjugotre år, hade hon slagit mig på käften.)

  

(Och hon var STARK!)

  

One thought on “Hyns ålderstecken eller mina?

  1. Pingback: Mitt bästa skönhetsknep | EvaEmma.se

Kommentera

