EvaEmma.se

Idrottsromaner för gymnasieåldern

Alkoholfritt

Lämna en kommentar

Eftersom jag aldrig har druckit alkohol och inte har för avsikt att börja vet jag en hel del om att inte passa in vid festligare tillfällen i Skandinavien.

Värst var det faktiskt när jag var yngre, för ytterst få människor över trettio ger någon en omedelbar ”töntstämpel” med anledning av vad man har i glaset.
Att det finns människor som gör det över huvud taget är helt vansinnigt, oavsett hur ung och oförståndig man är, och det fanns inget jag i min ungdom avskydde mer än att stå och försvara faktumet att jag inte vill dricka något som orsakar okontrollbara kemiska reaktioner i den mänskliga hjärnan och därtill förgiftar kroppen inför någon dräggig drummel som jag hade känt i tio minuter och som såg det som sin livsuppgift att få mig att ”slappna av som alla andra”.

My business liksom.

Och när man börjar bli över tjugofem och inte är lika underviktigt konkav över höftpartiet som många samtida bloggtjejer tisslar gärna kvinnor med sina huvuden tätt ihop om att Coca Colan i glaset egentligen innebär att man är gravid, så ett bra alternativ är helt enkelt att försöka sköta sin alkoholfria livsstil lite snyggt.

(Det är inte att rekommendera att försöka skämta om det som jag har gjort vid några tillfällen, och med gravallvarlig stämma besvara ett erbjudande om en drink eller ett glas vin med ett ”nej tack, det går inte att kombinera alkohol med de mycket starka mediciner jag äter mot min sociala fobi” eller ”nej tyvärr, jag har lovat åklagaren som gav mig villkorlig dom att låta bli”, för när alkohol går in i folk försvinner i de allra flesta fall förmågan att uppfatta ironi, sarkasm och andra nyanser som tillhör livets roligheter, och då står man bara där och känner sig dum, försöker förklara att man är alldeles vanlig, typ normal.)

Jag har faktiskt blivit något av en expert på att smygdricka alkoholfritt, om jag får säga det själv, och tänkte lista några nyktra alternativ till det hejdlösa supandet som utspelar sig i Sverige så fort fler än två personer ska träffas och umgås, för dem av er som är intresserade.

Here goes:

För parmiddagen: ett vin.

  
För kompishänget: en rabarberdrink.

  
(Det finns alkoholfri öl också, men öl är ett överjävligt äckligt påhitt om ni frågar mig. Tycker att själva lukten är direkt kväljande.)

Och när något ska firas med bubbel funkar det här även om man bryr sig om sin kropp och själ och inte vill försvåra det viktiga arbete ens hjärna måste utföra varje sekund av varje dygn genom hela livet.

  
Samtliga bilder är från Systembolagets hemsida, där man just nu kan läsa mer om den gamla välkända kampanjen Spola kröken.

Kommentera

