EvaEmma.se

Idrottsromaner för gymnasieåldern

Kjelle Berka, bäst i stan?

Lämna en kommentar

Såg att Kjell Bergqvists självbiografi Kjelle Berka från Högdalen finns som pocket nu.

Den var en sådan där bok som jag genast lade i min bevakningslista på Bokus så fort jag hörde att den var påtänkt, och därmed läste samma dag som den blev tillgänglig i handeln med hårda förstaupplagepärmar. (Det är verkligen bra att kunna förhandsbeställa de titlar man ser fram emot, och sedan plötsligt få dem som en glädjande överraskning i brevlådan.)

Jag tyckte att den var bra, till och med ganska kul, om än lite grabbigt brötig och bitvis självgod som mäns berättelser om sig själva tenderar att bli, och jag gillar det mångfacetterade porträttet av skådespelaren och hans genuina arbetarklassbakgrund lika mycket som jag gillar honom i dem av hans roller jag anser mest minnesvärda. (JohnJohns elaka styvpappa i Vinterviken, Majlis elaka man i 30 grader i februari, huvudpersonen i Silvermannen och, framför allt, ”Jonny Boy” i en av mina favoritfilmer, Bröllopsfotografen från 2009.)

  
Köp boken HÄR.

Och missa inte Kjell Bergqvists kurs i elakhet, den är bra!

Kommentera

