EvaEmma.se

Idrottsromaner för gymnasieåldern

Onödig lyx, nödvändig ibland

Lämna en kommentar

Jag har sålt en del böcker på sista tiden, och tänkte lyxa till det lite med ett par höstdojor som jag egentligen inte alls behöver.


Vetskapen om att de är på väg hem till mig från Zalandos lager i Tyskland gör mig glad, men eftersom jag upplever att konsumtionshetsen i samtida sociala medier, särskilt bland dem som vänder sig till en ung målgrupp, är pretty disgusting skulle jag vilja understryka att nya skor inte på något sätt är en nödvändighet eller en förutsättning för att må bra och vara lycklig.


En god ekonomi (och ett trivsamt hem) är den största trygghet och bästa huvudkudde man kan laga åt sig själv, och rik är den som är smart nog att anpassa sin livsstil och sina utgifter efter sina inkomster.

Att ha gott om pengar är väldigt ofta, för oss arbetande människor, en fråga om prioriteringar.

Man väljer om man vill ha massor av prylar eller pengar på banken, om man tycker att ett par nya skor är viktigare än en extraamortering på bolånet en särskild månad, och bör ta med i beräkningarna att tur och otur existerar lika mycket som räntehöjningar, konjunktursvängningar och fuktskador.

Nya skor kan dock vara en nödvändig lyx när det finns utrymme för dem i ekonomin, om ni frågar mig, eftersom de är humörhöjare lika mycket som ett förhållandevis billigt sätt att stärka självförtroendet.
Snygga kläder bidrar till att göra ett gott intryck på omvärlden, och kan därför vara värda sin vikt i guld för alla människor.

Astrid Lindgren har skrivit mycket pedagogiskt och moraliskt uppfostrande i sin ungdomsroman ”Kerstin och jag” om fenomenet pengar, utseende och prioriteringar, och jag rekommenderar er alla att läsa den boken, inte minst för det ljuvligt flödande fyrtiotalsspråket.

Kommentera

